Cum să scriem bine. Ghidul clasic pentru scriitorii de non-ficţiune de William Zinsser

notitele+mele.gif

notiţele mele

Computerele au luat locul mașinii de scris, tasta Delete a înlocuit coșul de gunoi și diverse alte taste inserează, mută și rearanjează bucăți întregi de text. Dar nu a apărut nimic care să înlocuiască scriitorul. 

Tendința noastră națională este de a folosi prea multe cuvinte și de a părea, astfel, importanți. Pilotul de avion care anunță că anticipează că va avea parte de o cantitate considerabilă de precipitații nici nu se gândește să spună pur și simplu că s-ar putea să plouă. 

Secretul unei scrieri bune este ca din fiecare propoziție să se îndepărteze totul până la ultimele componente. 

Simplificarea lui Franklin D. Roosevelt

Aș fi preferat abordarea prezidențială adoptată de Franklin D. Roosevelt atunci când a încercat să traducă pentru toată lumea circularele propriului guvern, cum ar fi această ordonanță legată de întreruperea curentului, din 1942: 
  
❝Trebuie să facem pregătiri de așa natură încât să fie ascunse vederii toate clădirile federale și toate clădirile nefederale ocupate de guvernul federal în timpul unui atac aerian pentru orice perioadă de timp în ceea ce privește iluminatul intern sau extern.❝
  
"Spune-le", a zis Roosevelt, "să acopere ferestrele clădirilor în care trebuie să lucreze." 

Umplutura este limbajul oficial folosit de corporații pentru a-și ascunde greșelile. Atunci când Corporația de echipament digital a eliminat 3000 de locuri de muncă, declarația oficială nu a menționat concedieri temporare, ci ''metodologii involuntare''. 

Învățați să scrieți scriind. Singurul mod în care puteți învăța să scrieți este să produceți în mod regulat un anumit număr de cuvinte. 

Trebuie să adunați mereu mai mult material decât veți folosi. Uitați-vă la indicatoarele și panourile publicitare și la toate prostiile scrise pe marginea drumului.  

Verbele sunt cele mai importante instrumente ale dumneavoastră. Ele împing propoziția înainte și îi dau impuls. Întoarceți-vă la Hemingway, Thurber sau Thoreau. Eu recomand Biblia Regelui James și pe William Shakespeare. 

Învățați să alertați cititorul cât mai curând posibil asupra oricărei schimbări de dispoziție față de propoziția precedantă. Cel puțin zece expresii vă vor ajuta în acest sens: totuși, dar, în ciuda acestui fapt, însă, în schimb, astfel, de aceea, între timp, acum, mai târziu, astăzi, ulterior, și multe altele. 

PARAGRAFE SCURTE

Scrieți paragrafe scurte. Scrisul este vizual-reține privirea înainte de a atrage atenția creierului. Paragrafele scurte fac scrierea aerisită și apetisantă, în timp ce o serie lungă de rânduri poate descuraja cititorul, care nici măcar nu se apucă de lectură. 

RESCRIEREA

Rescrierea este esența scrisului de calitate. Majoritatea descrierilor constau din reformularea și perfecționarea materialului brut pe care l-ați scris la prima încercare. 

Nu există subiect despre care să nu vi se permită să scrieți. Studenții deseori evită subiectele care le sunt aproape-skateboarding-ul, majoretele, muzica rock, mașinile-deoarece presupun că profesorii lor le vor consideră prostești. Nicio parte din viață nu este prostească pentru cineva care o ia în serios. 

Adjectivele pe care vă simțiți jenat să le utilizaţi într-o conversație - de toată minunăția, în picățele, rozaliu, fabulos, fulgerător - apar aici în mod curent. Jumătate din priveliștile văzute într-o zi sunt pitorești, mai ales morile de vânt și podurile acoperite; ele sunt condamnate să fie pitorești. Orașele situate într-o zonă de deal (sau la baza unui deal) sunt cuibărite - rareori citesc despre un oraș necuibarit într-o zonă de deal - iar satele sunt brăzdate de poteci, preferabil pe jumătate uitate. În Europa, vă sculați în zgomotul făcut de căruțe trase de cai de-a lungul unui râu bântuit de istorie; păreți să auziți zgârietura unei pene de gâscă. Este o lume unde vechiul se întâlnește cu noul - vechiul rareori se întâlnește cu vechiul. Este o lume în care obiectele neînsuflețite se trezesc la viață: vitrinele magazinelor zâmbesc, clădirile se umflă în pene, ruinele te cheamă spre ele și chiar și coșurile de fum își cântă cântecul imemorial de bun venit.  

Articolul de călătorie - Turcia într-o coajă de nucă 

În marea lor majoritate, magazinele vând materiale, haine, ciorapi de damă, pantofi, comercianții greci fugind din magazinele cu materialele nedesfăcute după orice potențial cumpărător, turcii așteptând pasiv. Hamalii strigă; toată lumea strigă; ești lovit de cai, izbit din toate părțile de grămezi de așternuturi și, prin toate acestea, vezi una dintre priveliștile miraculoase ale Turciei-un tânăr sfios ducând o tavă de armă suspendată de trei lanțuri, și, exact în centrul tăvii, un păhărel de ceai roșu. Nu-l vărsa niciodată; îl duce prin acest haos la șeful lui, care stă pe pragul magazinului său. 

Realizezi că există două specii în Turcia: cei care cară și cei care stau jos. Nimeni nu stă jos cu atâta relaxare, expertiză și beatitudine ca un turc; el stă jos cu fiecare centrimentru al corpului său; chiar și fața lui stă jos. Stă jos că și cum ar fi moștenit această artă de la generații de sultani. Nu-i place nimic mai mult decât să te invite să stai jos cu el în magazinul sau biroul lui, alături de o mulțime de alte persoane care fac același lucru. 

Materialul științific și tehnic poate fi prelucrat astfel încât să fie accesibil omului obișnuit. E doar o problemă de aranjare a propozițiilor. 

A scrie înseamnă a gândi pe hârtie. Oricine gândește clar poate scrie clar, despre orice. 

Pentru mai multe despre scris, citește asta - Writing with the Master – The Magic of John Mcphee

Robert Dumitriu